אלכסנדר אוריה בוסקוביץ׳

סוויטה שמית
לפסנתר בארבע ידיים

מק"ט: IMI 6075
שנת כתיבה: 1945/1957
משך היצירה: 11 דקות
הרכב:
פסנתר
מו"ל: מכון למוסיקה ישראלית
מסת"ב: 9781491185186

סוויטה שמית היא אחת היצירות המקוריות והחלוציות של "הסגנון המזרח ים-תיכוני" במוזיקה הישראלית האמנותית. בוסקוביץ' עיצב וזיקק סגנון זה בעקבות מחקר אינטנסיבי וממושך, וחיבר את גרסאות היסוד של סוויטה שמית – לתזמורות ולפסנתר סולו – ב-1945/6. בשנות החמישים, הוסיף עליהן גרסאות לשני פסנתרים (1954) ולפסנתר בארבע ידיים (1957), וערך-מחדש את שתי גרסאות היסוד (1958/9). בתהליך זה נוצרו מספר גרסאות הכוללות בתוכן שינויים במרקם, במספר הפרקים, בעריכת המשפטים ובתבניות המקצבים, אך משמרות כולן את האופי והסגנון המיוחד של היצירה. פרקי הסוויטה הם: 1. פרלוד: – טוקטה - כעין תַקְסִים – מבוא, קטע ביניים מאולתר במוזיקה הערבית; 2. הגות – פרק בעל אופי לירי-פיוטי, הנכלל בנוסח לתזמורת ובנוסח לפסנתר סולו; 3. עממיה – בסגנון מחול עממי; 4. נופ-יה – פסטוראלה מזרחית; 5. טוקטינה – מופיעה בנוסח לתזמורת ובנוסח לפסנתר סולו ושני פסנתרים; 6. הודיה – בצורת רונדו, באווירה שמחה וחגיגית. המצלול המזרחי של המוזיקה נובע מהמאפיינים הבאים: 1. עירוב של מודוסים שונים ותבניות מאקאם, אשר להם לעיתים קרובות מרכז טונאלי משותף; 2. תבניות מלודיות קצרות החוזרות בווריאציות; 3. שימוש תכוף במרווחי הסקונדה, הקוורטה, הקווינטה והספטימה; 4. העשרת המרקם בהיתקים כרומטיים והטרופוניה מעוטרת, בצירוף המיית צלילים נחים (בורדון) ואוניסוני ברבדים השונים של המרקם; 5. ריתמוסים חדים ופסוקים במשקלים משתנים; 6. קשת מגוונת של סוגי סטקאטו – מהפיציקטו ועד המרטלטו התקיף והסוער – המשקפת את ההשראה ששאב המלחין מאופן הנגינה וההצללות של כלי הפריטה של המזרח התיכון (כגון העוד, הסנטור והקאנון) בלוויית הדרבוקה (תוף ערבי); 7. תבניות מלודיות השואבות את השראתן מהזורנה (חליל ערבי). הדימוי הצלילי של היצירה, כפי שהוגדר על-ידי המלחין, מאפשר שימוש עשיר בפדל. לדבריו, "למוזיקה המזרחית אופי ׳חוץ-ביתי׳״; היא "רווית מרחבים [...] שיש בהם משרידיה של הרגשת המדבר". הדימוי החוץ-ביתי מזכיר לו גם את מצלול תזמורת הגמלאן האינדונזי, "המעניק למאזין תחושה קוסמית של שקיפות מוארת הנוסכת אופטימיות". בבואי לערוך את הנוסחים לפסנתר בארבע ידיים ולשני פסנתרים, הסתמכתי על כתבי היד של כל הגרסאות; בהתאם לכך, העברתי מנוסח אחד למשנהו הוראות טמפו וביצוע, קשתות וסימני פדל. ההנחיות המילוליות וסימני הדינמיקה ה"מושאלים" מופיעים בסוגריים.