פסנתר סולו


דפים: [1] 2 3 4 5 (סה"כ: 343)
דפים: [1] 2 3 4 5 (סה"כ: 343)

כיצד לבחור יצירות לפסנתר להופעה?

יש לך הופעה גדולה באופק, או אולי הופעה אינטימית ומצומצמת – או אפילו רסיטל שצריך לבצע כדי לסיים את הבגרות במוסיקה. כך או כך, הגיע הזמן לבחור את היצירות שיהיו בהופעה, ובא לך לגוון. אז איך בוחרים יצירות לפסנתר לכל צורך? איפה מוצאים אותן? ולמה לשלב יצירה ישראלית?

 

חשיבות המלחין על הבחירה

ישנם אלו שדוגלים בגישת "מוות היוצר": ליוצרים אין שום השפעה על האומנות אותה יצרו. כלומר, האומנות מנותקת לחלוטין ממי שיצרו אותה. ניתן להיעזר בגישה זו כשבוחרים יצירות לפסנתר להופעה, אך היכרות עם היוצרים יכולה לעזור לך לבחור את היצירות שיהיו בהופעה. אכזרי ככל שזה יהיה, ישנה חשיבות להצלחת האמן על בחירת יצירתו. אם, למשל, ההופעה המדוברת היא רסיטל לבגרות או בחינה בקונסרבטוריון, אין ספק שמי שיבחן אותך יסתכל גם על איזה אמן בחרת, ולמה. מנגד, אם מדובר בהופעה שלך ולא במבחן, ניתן לנצל את המעמד בכדי לקדם את אלו שלדעתך לא מכירים מספיק.

 

חשיבות המלחינה על הביצוע

היכרות עם מי שהלחינה יצירה מסוימת יכולה גם לסייע בביצועה. באיזו שנה נכתבה היצירה? באיזו ארץ? איפה נולדה היוצרת? איפה הם רכשה השכלה מוסיקלית, וממי? נסתכל, למשל, על "שישה מכתמים" של מנחם אבידום. אפשר להניח כי למרות שאבידום הושפע בתחילת דרכו מסגנון א-טונאלי ואימפרסיוניסטי, כנראה בגלל רקע אירופאי שלו, הרי שהמעבר לישראל ולימודים בביירות השפיעו על סגנונו, והעניקו ליצירותיו חיבור למוסיקה ים-תיכונית ומוסיקה אסייתית-עממית. לכן ביצירה "שישה מכתמים", הנחשבת יצירה מאוחרת יחסית של המלחין, יש להתחשב בסגנונו המאוחר יותר, בהתאמה.

 

חשיבותה של יצירה ישראלית

לבסוף, אי אפשר שלא להתייחס לחיבור של היצירה – לעצמנו. איזו יצירה אנחנו רוצים לבצע? מה אנחנו אוהבים, ולמה אנחנו מרגישים חיבור חזק? כיום, מרבית המבצעים נוטים לבחור יצירות לפסנתר ממלחינים אירופאים או אמריקאים, ולעיתים לא מכירים דיו את עולם המוסיקה הישראלי. דרך טובה לחקור את עולם היצירה הישראלית, לפסנתר או בכלל, היא דרך "המכון למוסיקה ישראלית", אשר מציע את כל המידע שהמבצע צריך על המלחין, ואת תוויהם של מספר יצירות נבחרות. ליצירות ישראליות עשוי להיות חיבור טוב יותר, אישי יותר, בין המלחין למבצע, וזהו קשר מרתק לחקור ולהתנסות עימו.