תלת-שיח - שלישיית אלכסנדר

תאריך פרסום: 11/09/2019

יום שני, 7/10/2019, ח' בתשרי תש"פ 17:00
המרכז למוסיקה ירושלים – משכנות שאננים

 

מנחם אבידום: 'תלת שיח' לשלישיית פסנתר (1985)
סרג'יו נטרא: שלישיית פסנתר בפרק אחד מס' 1 (1962)
דינה סמורגונסקאיה: 'הקדשה' (בכורה) (2019)  * הזמנת שלישיית אלכסנדר
ראובן סרוסי: 'ג'אז בעקבות מאטיס' (1992) 

שלישיית אלכסנדר
כינור - נתאי צרי  | צ'לו - אלה טובי | פסנתר - מיכל טל 

 

להזמנת כרטיסים בטלפון: 03-7511883 | במייל: israelmusicfest@gmail.com | 
להרשמה מיידית: https://forms.gle/SvzAiHGn4EgMoyzAA  

 

מנחם אבידום

מנחם אבידום נולד ב-6 בינואר 1908 כמנחם מאהלר-קלקשטיין בסטניסלב, רוסיה (אז אוסטרו-הונגריה), ונפטר ב-5 באוגוסט1995 בתל אביב.מלחין ישראלי. אמו הייתה בת דודתו של גוסטב מאהלר. ב-1925 עלה אבידום לארץ ישראל. הוא נסע ללמוד באוניברסיטה האמריקאית בביירות ובאקדמיה למוסיקה בפריז. בין מוריו היה המלחין הצרפתי הנרי ראבו. בארץ שימש מורה לתאוריה בבית המדרש למורים למוסיקה בתל אביב ובקונסרבטוריון והאקדמיה הישראלית למוסיקה בתל אביב. כמו כן, שימש מבקר מוסיקלי, מזכיר ראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית (1952-1946), יועץ לענייני אמנות במשרד התיירות (1955-1952), יו"ר איגוד הקומפוזיטורים הישראלי (1971-1958) ומנכ"ל אקו''ם (1980-1955). בתחילת דרכו כמלחין הושפע מהסגנון האימפרסיוניסטי ומהסגנון האטונלי. יחד עם זאת, לימודיו בביירות, כמו גם שהייה בת ארבע שנים במצרים, הביאו אצלו להשפעה עמוקה של המוסיקה הים-תיכונית, המוסיקה העממית האסיאתית והמוסיקה הצרפתית. השפעות אלו באו לידי ביטוי גםבעיבודים שכתב לזמרת ברכה צפירה. החל משנות ה-60 הושפע אבידום מהמגמות הבינלאומיותבמוסיקה והחל לכתוב בטכניקת 12 הטונים. אבידום הלחין יצירות תזמורתיות וקאמריות, מוסיקה לפסנתר, אופרות ושירים.אבידום זכה בפרס ישראל (1961), פרס אנגל (1947), פרס התזמורת הפילהרמונית הישראלית (1951) ופרס אקו"ם (1962).

סרג'יו נטרא

נטרא  נולד בבוקרשט למשפחה שמקורה בווינה ובפראג. בילדותו למד פסנתר והחל לעסוק בהלחנה בגיל צעיר מאוד. הוא עלה לישראל בשנת 1961 וכיהן בין השאר כפרופסור אורח באקדמיה למוסיקה באוניברסיטת תל אביב בשנים 1985-1975 בתחומי ההלחנה, התיאוריה וניתוח צורות.
הוא מלחין עם אוריינטציה אירופאית מובהקת וחותמת אישית ברורה. סגנונו מתאפיין בזרימה מלודית, שפה פולימודאלית עם אלמנטים דודקפוניים, מחשבה פוליפונית, התפתחות מדורגת ועשירה של חומר מוטיבי. הוא עושה שימוש בפלטת צבעים עשירה של צבעי צליל, בשילובים יוצאי דופן של כלים וקולות.
לאורך השנים קיבל פרסים חשובים על ההצטיינות בהלחנה, ביניהם פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים, פרס אנסקו להלחנה והפרס הלאומי ברומניה.

 

ג'אז... בעקבות מאטיס

כותרת היצירה מתייחסת לקובץ מגזרות הנייר אשר פרסם  אנרי מאטיס ב-1946. הוא כולל, בין התמונות הצבעוניות והריתמיות, טקסטים מפרי מכחולו המהווים הפוגה לאינטנסיביות של התמונות.
ביצירתי ניסיתי ליצור תמונות-צליל בצבעים חדים ומגוונים, בעלות אופי גרפי וחזותי מובהק.
מרכיב ה"פרוזה" הפותח את היצירה שב ומופיע בין ה"תמונות" ומתפתח ממצב מעורפל וחידתי תחילה, דרך רוח  ה-"סווינג" ועד התגלותו כאנרגיה ריתמית ראשונית. כתגובת נגד לכובד בלתי מתפשר זה, מופיעה תבנית מוסיקלית עולה המובילה כל פעם אל  ה"תמונות".
לקראת הסוף, בדומה לדף תוכן העניינים בספרו של מאטיס, ישנה רפריזה מקוצרת של כל ה"תמונות" בכעין פסיפס המחזק  את היסוד הפלסטי ביצירה בניגוד לכל תהליך מוסיקלי המתפתח בזמן.

          ראובן סרוסי