קונצ'רטו גרוסו - אנסמבל מיתר פוגש את התזמורת הסימפונית של תלמה ילין

תאריך פרסום: 11/09/2019

יום ראשון, 6/10/2019, ז' בתשרי תש"פ 17:30
אולם אסיא, מוזיאון תל אביב

 

אראל פז: שישייה
חיה צ'רנובין: אירה לאנסמבל
ינעם ליף: עקלתון לשישה נגנים

הפסקה
 

צוף קרינר: מעשה בחמישה בלונים פואמה סימפונית (בכורה)
יאיר קלרטג: קונצ'רטו גרוסו לאנסמבל מיתר ולתזמורת (בכורה)

 

התזמורת הסימפונית תלמה ילין
אנסמבל מיתר
          הגר שחל – חליל | יונתן הדס – קלרינט | נדב כהן – בסון |
          ססיליה ברקוביץ' – כינור | עמית לנדאו – ויולה | יוני גוטליבוביץ' - צ'לו |
          מריצ'ל לורנס מונטש - צ'לו | עמית דולברג – פסנתר | תום בצלאל - כלי הקשה
מנצח - פייר-אנדרה ואלאד

 

 

להזמנת כרטיסים בטלפון: 03-7511883 | במייל: israelmusicfest@gmail.com | 

להרשמה מיידית: https://forms.gle/SvzAiHGn4EgMoyzAA  

 

אראל פז 

מלחין ומורה למוסיקה. בעל תואר ראשון ומוסמך הוראה מן הפקולטה לקומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. למד קומפוזיציה אצל סרג'יו נטרא, ארי בן-שבתאי ומרק קופיטמן.
פז זכה בפרסי הלחנה שונים, ביניהם שני פרסי ראש הממשלה לקומפוזיטורים בשנים 2006 ו-2017, שלושה פרסי אקו"ם, שני פרסי ליברסון ופרס ע"ש YOSHIRO IRINO במסגרת הפסטיבל של איגוד המלחינים האסיאני (ACL) בשנת 2004.
יצירותיו בוצעו ע"י גופי ביצוע רבים בארץ ובעולם, ביניהם אנסמבל מיתר, אנסמבל המאה ה-21, מוסיקה נובה, אנסמבל קפריזמה, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת הסימפונית של אודנס, ISTITUZIONE SINFONICA ABRUZZESE, NOUVELLE ENSEMBLE MODERNE, אנסמבל Relache, ועוד.
משנת 2008 מלמד מוסיקה בתיכון עיוני לאמנויות "מוזות" ביפו, במסגרת זו פיתח פז תכנית לימודים ייחודית לבגרות במוסיקה המיועדת לתלמידים בעלי קשיי למידה.

שישייה 

היצירה הולחנה עבור אנסמבל מיתר ובסיוע של קרן רבינוביץ'.
 

חיה צ'רנובין 

פרופסור למוסיקה באוניברסיטת הרווארד והייתה פרופסור לקומפוזיציה באוניברסיטת קליפורניה סן-דייגו.
ביצירותיה היא משיגה עולם צלילי לא מוכר ובשאיפה לתת קול למה שנסתר מן העין. בין יצירותיה: האופרה "פנימה", "מים" לתזמורת, Hidden לרביעייה ואלקטרוניקה, והאופרה Infinite Now
בין הפרסים בהם זכתה: פרס המלחינות של היידלברג, מלגת קרן גוגנהיים, פרס זימנס לקומפוזיציה ומלגת Schloss Solitude. התקליטור The Quiet, המציג פרופיל של צ'רנובין כמלחינה, זכה בפרס המבקרים של ה-Quarterly German Record. היא נבחרה כחברה של האקדמיה לאמנויות בברלין ב-2017. יצירותיה יוצאות לאור בהוצאת Schott.

 

Ayre:
Towed Through plums, thicket, asphalt, sawdust and hazardous air I shall not forget the sound of

"יצירה זו, עם שמה הפיוטי הארוך, היא צוהר שמשקיף כמו מיקרוסקופ אל מה שגורם לדברים קטנים לזוז, מה שגורם לרקמות של רעש/צלילים להפוך לשיר. הכלים ביצירה מתמקדים באזורי תנועה קטנים מאוד. באזורים אלה נראה חומר מוגבל חוזר ונמשך על משטחים שונים. המאמץ והגרירה דומים לגרירת הר ברחוב. בחלק השני של היצירה התנועות הזעירות והמאמץ פותחים את המרחב המוסיקלי למרחב שלילי ובלתי צפוי. כאן ניתן לראות 'מרחב שלילי' כהמשכיות מוסיקלית שמעוררת מושג של מקום ולא של אירוע או תהליך. חלל זה מתגלה ומתגבש ע"י הפעולות והצלילים המוסיקליים. אלה ממסגרים, מתעקמים ומולידים את המרחב שביניהם שהוא מרחב של דממה צבעונית עמוקה".

          חיה צ'רנובין
 

ינעם ליף

חתן פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים בשנים 1993 ו-2006. על מכלול יצירתו זכה ב-2010 בפרס אקו"ם למפעל חיים במוסיקה קונצרטית. יצירותיו בוצעו ע"י כל התזמורות החשובות בארץ ובפסטיבלים ברחבי העולם. יצירותיו הוקלטו ושודרו ע"י תחנות רדיו ברחבי העולם ויצאו לאור בתקליטורים בחברות שונות. בעשור האחרון הוא מתמקד בכתיבת יצירות קאמריות ולאנסמבלים קאמריים. הוא פרופסור לקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים  ומ-2012 מכהן כנשיא האקדמיה.

עקלתון 

עקלתון לשישה נגנים נכתבה בהזמנת אנסמבל המאה ה-21. עקלתון פירושו עקום, פתלתל, מסובב, אלכסוני, עקלקל. אמנם למילה יש בהחלט שימוש תיאורי אובייקטיבי אך לעיתים יש לה קונוטציה שלילית בביטויים המביעים סלידה. ינעם ליף חשב על יצירתו עקלתון כיצירה פתלתלה, ומהירה, לעיתים נחושה ואגרסיבית. הוא בחר להימנע ביצירה זו מכל ביטוי של ליריות, המאפיינת רבות מיצירותיו. ליף החל את כתיבת היצירה בעת תעמולת הבחירות בישראל ב-2015 ומתייחס ליצירה זו כעין אמירה המתריסה כנגד המציאות הפוליטית הרוויה בעקלקלות, זיגזגיות, לשון מניפולטיבית וכחש, והיצירה מנסה לתת ביטוי לתהליך שחיקת הנוגדנים לתופעות אלו. היצירה פותחת בהשתלשלות עניינים, אנרגיה ובצירופי הרמוניה שההאזנה לה בתחילה תובענית. בתוך מציאות ההולכת ומתגבשת אט אט משתנה התמונה, ואולי מה שנתפס בתחילה כבוטה, דיסוננטי כבר אינו מרגיש כחריף כל כך. כך מהווה היצירה מטאפורה למציאות הסובבת אותנו, בה אנו חווים שחיקה מול תופעות שאתן קשה לנו להשלים.

צוף קרינר

בישראל ב-2003, גר בתל אביב. צוף לומד צ'לו אצל אלה טובי-צרי בקונסרבטוריון גבעתיים, והוא מלגאי קרן רונן ומלגאי קרן התרבות אמריקה-ישראל בנגינה בצ'לו משנת 2017. למד בביה"ס לאמנויות קמפוס אריסון, וכעת הוא תלמיד בבית הספר לאמנויות תלמה ילין במגמת המוסיקה הקלאסית, ומנגן בתזמורת הסימפונית תלמה ילין בניצוחו של גיא פדר. צוף משתתף במגוון תכניות לנגנים צעירים מצטיינים של המרכז למוסיקה ירושלים, ביניהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית, ובמסגרת התכניות "קשת קאמרית" ו"תכנית גולדמן" הוא ניגן בהרכבי מוסיקה קאמרית בהדרכת אורי דרור, אסף זהר, סבטלנה סימנובסקי וסרגיי ברסלר. צוף השתתף בכיתות אמן עם צ'לנים כגון עמנואלה סילבסטרי, אורי ורדי, שמואל מגן, הלל צרי, גארי הופמן ועם אורפאו מנדוצי במסגרת קורס הוברמן לנגינה סולנית של המרכז למוסיקה ירושלים שהתקיים בשוויץ. בשנה שעברה הוזמן צוף לנגן תכנית רסיטל בשידור חי במסגרת קונצרט של תלמידים מצטיינים מקונסרבטוריון גבעתיים ששודרה בשידור חי ברדיו קול המוסיקה ממרכז טארג בעין כרם. כמו כן, צוף למד פסנתר בכיתתה של נינה מיטניצקי וקומפוזיציה בכיתתה של סופיה גלמן-קיש בקונסרבטוריון גבעתיים, והיה חבר בתכנית התיאוריה של המרכז למוסיקה ירושלים בכיתתו של ישראל שרון.

יאיר קלרטג

מלמד הלחנה באונ' תל אביב. למד הלחנה באונ' תל אביב, בית הספר למוסיקה בבזל  ואוניברסיטת קולומביה עם ראובן סרוסי, גאורג פרידריך האס, ג׳ורג׳ לואיס ופרד להרדל.
יצירותיו בוצעו ע"י הרכבים כגון תזמורת הרדיו של ברלין, התזמורת הקאמרית של מינכן, התזמורת הפילהרמונית של וורצלב, טוקיו סינפונייטה, התזמורת הקאמרית של ז׳נבה, אנסמבל רשרש, אנסמבל מוזאיק, אנסמבל לינאה, אנסמבל מיתר, ניקל, אנסמבל המאה ה-21 ואחרים.
זכה במספר פרסים ומלגות, ביניהם פרס הקומופזיציה של העיר שטוטגארט, פרס אירינו ה-31, פרס ראשון ב-I International Composition Competition Ireneu Segarra, מקום שני בתחרות הקומפוזיציה הבינלאומית ע"ש הנרי דוטייה, פרס הקהל בתחרות הקומפוזיציה הבינלאומית ע"ש איסנג יון, פרס ראש הממשלה למלחינים, מלגת "קלון" מאיגוד המלחינים, פרס אקו"ם, מלגת לימודים פדרלית ממשלת שוויץ, פרס איגוד המוזיקאים השוויצרי ומלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל בין השנים 2010-2012.

קונצ'רטו גרוסו

קונצ'רטו גרוסו לאנסמבל מיתר ותזמורת משייט במרחבי ביניים בין קצוות מוסיקליים - האינטימיות של האנסמבל אל מול המסיביות של התזמורת, משטחי סאונד אל מול רטוריקה כלית, מצלולים תזמורתיים אל מול מוזיקה אלקטרונית. התקווה היא שבאמצעות טשטוש הגבולות בין הקטגוריות, יתקלפו שכבות ההקשרים התרבותיים והפונקציונליים של הסאונד, ויישאר היגד צלילי אישי במערומיו.

פייר-אנדרה ואלאד – מנצח 

מבצע מוביל של מוסיקה עכשווית. ב-1991 הוא הקים את אנסמבל Court-Circuit והיה המנהל המוסיקלי שלו במשך 16 שנים. החל מ-2014 הוא מכהן כמנצח הבית של אנסמבל מיתר. מופיע בקביעות עם תזמורות ואנסמבלים רבים, בהם תזמורת טונהאלה בציריך, הסימפונית של ה-BBC בלונדון ובגלזגו, התזמורת הקאמרית הסקוטית, תזמורת פילהרמוניה, הפילהרמונית של לוקסמבורג, הסימפונית של מונטריאול, הפילהרמונית של טוקיו, תזמורת האקדמיה סנטה צ'צ'יליה, אנסמבל אינטרקונטמפורן, ועוד.

אנסמבל מיתר 

אנסמבל מיתר הוקם בשנת 2004 ע"י הפסנתרן עמית דולברג, המנהל אותו לכל אורך שנות פעילותו. האנסמבל הפך לאבן פינה בסצנת המוסיקה הקאמרית בארץ, ולצד הופעות בפסטיבלים וסדרות מוסיקה יוקרתיות בחו"ל מקיים סדרת קונצרטים עצמאית ואת פסטיבל CEME במרכז למוסיקה חדשה של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב, בו הוא משמש כאנסמבל הבית.
אנסמבל מיתר זכה בפרס בנימיני ובפרס פרטוש מטעם משרד התרבות, ובפרס לנדאו מטעם מפעל הפיס. כמו כן, הוא זוכה לשבחים ולביקורות נלהבות בארץ ובעולם.
פרויקט תדרים, אנסמבל העתודה של מיתר, זוכה להצלחה גדולה והחל מאוקטובר 2017 מתקיימת התכנית כמסלול לתלמידי תואר שני מצטיינים באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. אנסמבל מיתר מרבה להקליט עבור חברות תקליטים בינלאומיות: לאחרונה יצאו לאור אלבומי פרופיל של פאביאן פאניסלו, ראובן סרוסי, עמוס אלקנה ושל מלחין הבית של האנסמבל, פיליפ לרו.
האנסמבל זוכה לתמיכת הקרן ע"ש אדל וג'ון גריי, פרויקט אלכס, מר דן יקיר, משפחת גבעול והלן קונוואי.