הסקסופון במרכז - מלחינים ישראלים כותבים מוסיקה חדשה לסקסופון

תאריך פרסום: 11/09/2019

 

 

 

 

 

 

יום רביעי, 2/10/2019, ג' בתשרי תש"פ  14:30
קיוב, אלמא מרכז לאמנויות, זכרון יעקב

 

יגאל מירטנבאום: 'הציפור הפנימית' לסקסופון אלט ומערכת תופים (2018)
גיל דורי: 'שבעה מכאובים' לסקסופון טנור ואלקטרוניקה חיה (2019-2018)
אופיר אילזצקי: 'שקרים קטנים' לסקסופון בריטון ופסקול (2019-2018)

סקסופונים - יונתן חזן

 

להזמנת כרטיסים בטלפון: 03-7511883 | במייל: israelmusicfest@gmail.com | 
להרשמה מיידית: https://forms.gle/SvzAiHGn4EgMoyzAA  

 

יגאל מירטנבאום 

ד"ר יגאל מירטנבאום  מלחין מרצה ומחנך. יצירותיו מבוצעות בארץ ובחו"ל. מרצה ומנחה סדנאות מבוקש בתחום המשלב עריכת סאונד ותכנות, קומפוזיציה ופרפורמנס. שיתופי הפעולה שלו עם אמנים וחוקרים מתחומים שונים הניבו פרויקטים מגוונים כמו ה-"Sleepwalkers" - יצירה ומחקר בהיווצרותן של 'מערכות ספונטניות'; "רשתות אנאלוגיות" - כלי מחקרי ויישומי בהוראת המוסיקה, ו-"music – a living matter" - סדרת סדנאות בשיתוף FICA בהודו.בשנים האחרונות הוביל את IZOZO, פרויקט לשימור והעצמה תרבותית של קהילות משבט הגוארני בבוליביה מטעם ארגון Yangarekoמשנת 2006 מלמד בפקולטה לחינוך מוסיקלי במכללת לוינסקי. באותה שנה ייסד עם ד"ר שי כהן ופרופ' איתן אביצור ז"ל את המסלול ללימודי טכנולוגיה מוסיקלית באוניברסיטת בר-אילן.

'הציפור הפנימית' לסקסופון אלט ומערכת תופים

"לעתים קרובות אני שואל את עצמי מה קורה בעומק הנפש המוסיקלית בזמן אלתור. באיזו מידה האינסטינקטים של פעולה ותגובה הם נצחיים, ג'סטות קמאיות הטבועות בנו ורק מולבשות ב'ביגוד אופנתי', או שמא מסוגננות הן מרגע לידתן? גם בלי ניסיון לתת תשובה ברורה כלשהי, השאלה לבדה מעלה השוואות מעניינות בין מוסיקאים מתקופות שונות ומפינות רחוקות של המרחבים המוסיקליים, ולא רק בקשר לאלתור. מי היא נפשו התאומה (שחיה במאה העשרים) של מונטוורדי, למשל? אם פול מקרטני היה חוזר (בזמן) לתקופה מוקדמת, לאיזה מלחין הייתה המוסיקה שלו דומה? האם אפשר בכלל לדבר על מאפיינים טרנסצנדנטיים שכאלה - מעבר לתקופה ואולי אף מעבר לתרבות? הציפור הפנימית היא מבט על המוסיקה של צ'ארלי פרקר. זהו ניסיון להפשיט את הג'סטות, לראות את חומרי הגלם שהן מסתירות, ואז להלביש אותן מחדש בהקשר אחר. אופן כתיבת הפרטיטורה קרוב ל-Omnibook - אוסף טרנסקריפציות מאלתוריו של פרקר. הממד הגרפי שלה, כמו גם הגמישות והחופש שניתנים למבצעים, יוצרים שרשרת של פרשנויות. שרשרת שתחילתה בהקלטותיו של פרקר )שהיו מצדן תגובה פרשנית לקטע קיים) דרך היצירה הכתובה ועד לממד הפרשני שמביאים מבצעיה".

 

גיל דורי

תחומי העניין העיקריים של גיל דורי הם מוסיקה אלקטרונית אינטראקטיבית, תיווי גראפי ויצירות בעלות גבולות פתוחים. הוא אמן הבית של ארגון Phonos באוניברסיטת Pompeu Fabra בברצלונה, ומרצה למוסיקה ממוחשבת ועיצוב צליל למשחקי מחשב במכללת ספיר ובאוניברסיטת בן-גוריון. בנוסף, הוא שותף בפרויקט EyeHarp, שמטרתו פיתוח כלי נגינה דיגיטליים נגישים. גיל הוא בעל תואר דוקטור מטעם Arizona State Univercity, שם ניהל את הרכב המחשבים הניידים של האוניברסיטה ולימד קורס של מוסיקה יהודית. את התואר הראשון גיל סיים באוניברסיטת חיפה, שם לימודי קומפוזיציה אצל עודד זהבי ואיתן שטיינברג.

 

'שבעה מכאובים' לסקסופון טנור ואלקטרוניקה חיה

זוהי יצירה שעוסקת במהות הספקטרום הצלילי של הכלי, כלומר בעוצמת ביטוי הצלילים העיליים שבתוך הצליל. שבעה מצלולים, או צבעים שונים, של הסקסופון, הנובעים משבע צורות הפקת צליל שונות, משמשים ביצירה כשפת-על לקומפוזיציה. החומר המוסיקלי מאד מצומצם, עם חזרות, ללא פיתוח אמיתי, אך בכל פעם הוא מופיע בפרספקטיבה שונה על פי אופן הפקת הצליל. כך מתבצע היפוך תפקידים בו בזמן שהתנועה הצלילית תכתיב מצלול או צבע מתאים. ביצירה זו אלה הם הצבעים אשר מנהלים את מישור הפיתוח המוסיקלי, את בחירת הצלילים, ולבסוף את האינטרפרטציה ליצירה כולה.

אופיר אילזצקי

כמלחין, פעיל אילזצקי כשני עשורים בכתיבת מוסיקה השואפת לפרוץ את גבולות הסוגה הידועה כ״מוסיקה קלאסית עכשווית״. בהתאם, יצירתו חולשת על מנעד ביטוי רחב הכולל מוסיקה כלית, אלקטרו-אקוסטית, אלקטרונית-חיה, מיצג, יצירות משך, אלתור מובנה ואף תיאטרון. המשיכה אל עבר הניסיוני והמאולתר הביאו את יצירתו של אילזצקי לכדי עיסוק חוזר ונשנה בבימתיות. עדות לכך אפשר למצוא בניסיונו לכפות חוקי משחק על תכליליו המוסיקליים ככלי קשר בין הוויזואלי לאודיאלי. יצירותיו מוצגת באופן קבע על בימות הארץ והעולם, ובפסטיבלים רביםלפרטים נוספים:
http://www.ophirilzetzki.com/bio.html

'שקרים קטנים' לסקסופון בריטון ופסקול

"אחד התחומים המעניינים אותי במהלך כל פועלי כמלחין, ואכן היווה בסיס לכמה מיצירותי, הוא בחינת הקשר שבין השפה המוסיקלית לשפת הדיבור. בשקרים קטנים אני בוחן את המוסיקליות הטבעית לשני טקסטים, בשפה העברית והאנגלית, וחוקר בהם את מצלול המילה, למול "תחביר" הצליל. היצירה מדגישה באופנים שונים את האלמנטים המוסיקליים שבטקסטים, ובכך מסיטה את המיקוד ממשמעותם. באותו אופן, הדגשת מצלול השפה מאפשרת לנו להתחיל ולשמוע צלילים כנושאי תוכן, כאילו מילולי. לשם כך, עושה היצירה שימוש בטקסטים הממקדים, באופנים שונים, את מודעות המאזין לאיזשהו כפל משמעויות, או שמא מבט רב-פנים אל המציאות. ביצירה מופיעים טקסטים מתוך White vs. Green Shirts של פרנק צ'רלטון; כותרות/סופרי ישראל היום, וואלה, ynet, ומעריב; ו"אפשרויות" מאת טל ניצן (מתוך "לשכוח ראשונה", הוצאת עם עובד, 2009).

יונתן חזן  

נגן סקסופון, מעבד ומאלתר של מוסיקה אמנותית, ומתמחה בנגינה של מוסיקה חדשה ועתיקה. לצד עריכת עיבודים מקוריים לסקסופונים ליצירות מופת ממגוון כלים ותקופות, יונתן מייצר תוכניות מקור המרחיבות את הרפרטואר הקיים כמו גם מזמין ומבצע בבכורה יצירות חדשות מאת מלחינים ויוצרים ישראלים.
בוגר תואר שני בהוראת כלי נשיפה באוניברסיטת ת״א, תואר ראשון בביצוע בקונסרבטוריון לוזאן (שוויץ) ובוגר תיכון האקדמיה למוסיקה ירושלים בהצטיינות יתרה. זוכה מלגות קרן שרת בהצטיינות, ופרס ראשון בתחרות מוסיקה בת זמננו מאוניברסיטת ת״א.
תפיסת עולמו של יונתן רואה במוסיקאי חלק בלתי נפרד מן המארג החברתי, ומשום כך בוחר להקדיש חלק ניכר מפועלו לחינוך הוליסטי לצעירים באמצעות נגינה ומוסיקה במגוון סדנאות וכיתות אמן, וכמורה מן המניין בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה ת״א.