חיים אלכסנדר

שני קטעים
לפסנתר

מק"ט: IMI 6005
שנת כתיבה: 1974
משך היצירה: 2 דקות
מו"ל: מכון למוסיקה ישראלית
מסת"ב: 9781491184523
חינוכי-רמה: 1
מילות מפתח:
פסנתר

ולס קטן עוסק, בין היתר, בהדגשות קצביות שונות. תיבה שמשקלה 3/4 יכולה לאכלס שש שמיניות בחלוקה של קבוצות בנות שתי שמיניות כל אחת. בתיבה שמשקלה 6/8 יש אותו מספר שמיניות, אך חלוקתן שונה – שתי קבוצות בנות שלוש שמיניות כל אחת. בולס ישנה תערובת של שני אופני החלוקה. כך נוצר מתח רב-קצבי (Polyrhythm) תרגילי הכנה מכשירים את הנגן להבחין בחלוקות השונות ולבצען. כמו כן, הולס ביטונאלי, כלומר הוא מבוסס על שני מרכזים סולמיים שונים. התוצאה אפוא מוזרה במקצת. גם כאן יעזרו תרגילי ההכנה להכיר את העניין מקרוב. כדאי לשים לב כי יד אחת מופקדת על נגינה בקלידים הלבנים, והאחרת – בשחורים. ולס קרן נכתב בהשראת בגטלה אופוס 6 מס' 14 מאת בלה ברטוק והוא מוקדש לזכרו של המלחין הדגול. קטע מתאים לנגינה בשנת הלימודים הרביעית והלאה, בשלב המכונה "דרגה II". כמו בולס קטן, גם בפעמונים נעשה שימוש רב בצלילים כפולים – כאן, בעיקר בסקונדות. אולם האווירה אחרת: הולס עליז ופעמונים חגיגי. באמצעות טונליות כפולה (Bitonality) התכוונתי לחקות את הצלצולים של פעמוני כנסיות, שנשמעים לפעמים מעורבים מאד. צורת התיווי של פעמונים נועדה להקל על הקריאה. קטע מבוסס על סולם פנטטוני ("סולם סיני"). את הסולם אפשר להפיק בנקל בנגינת הקלידים השחורים על הפסנתר. במקום לסמן # לפני כל תו, הוחלט כי כל תיו ייחשב "דיאז", כבסיס. אם בכל זאת מתבקשת נגינת קליד לבן ייכתב סימן בקר. עוד שינוי ביחס לתיווי המקובל חל על משך הצליל. תרגילי ההכנה לפעמונים נרשמו בתיווי המקובל. כך יוכל נגן ללמוד את דברים באופן הדרגתי וימצא, כמקווה, את הרישום החדש, הנהוג בקטע עצמו, קל הרבה יותר. בשורה השנייה של התרגילים רשום אצבוע שונה מזה, המופיע בקטע עצמו. כדאי לנסות את שני האצבועים, בשביל להחליט איזה אצבע נח יותר. יש לשים לב לסימני דינאמיקה ופדאל, כדי לקבל את התוצא המרבית. דרגת קושי של הקטע היא בינונית.