שי כהן

שבע קדנצות
לרביעיית כלי קשת ואלקטרוניקה

מק"ט: IMI 8537
שנת כתיבה: 2018
משך היצירה: 13 דקות
מו"ל: מכון למוסיקה ישראלית
מילות מפתח:
כינור, כינור, ויולה, צ'לו, אלקטרוניקה

היצירה "שבע קדנצות", נכתבה לרביעיית כרמל בהזמנת הפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי. היצירה מבקשת לקחת את המאזין אל המרחב האינטימי של הרביעייה, מרחב בו נוצרים קודים של התנהגויות קולקטיביות הנובעות מייחודיותו של כל אינדיבידואל. קודים אלו מזכירים את החלוקה בין מרחב פרטי למרחב ציבורי בו ניכרת הפרדה בין התחום שבו היחיד הנו אדון לזמנו לבין התחום שבו הוא חולק את הזמן עם אחרים. ביצירה, המעבר בין המרחבים השונים שומר על תבנית קבועה: מביצוע קבוצתי הרמוני, למצלול המסתופף סביב צליל בודד בכל כלי, צליל המעוטר באופן מיקרו-טונאלי. מצלול זה מתנתק לשני מרחבים שונים: למרחב הקונקרטי; "כאן ועכשיו" בדמות קדנצה אידיומטית לכלי סולו, ולמרחב הבדיוני; דימוי טכני מוקלט ומעובד המתפזר באמצעות רמקולים ומתפקד כהד אנונימי הבוקע מהסביבה. תהליך טכנולוגי/קומפוזיטורי זה, מדחיק את השריד השמיעתי של האופן הפיזי של יצור הצליל ומוביל לחוויה הנעה על הציר אקוסטי/אלקטרוני ובכך למעשה התוצר "מסתיר" את הפעולה. שבע פעמים חוזר התהליך ובכל התנתקות מוצג כלי אחר, על-פי הסדר הבא: צ'לו, כינור ראשון, ויולה, כינור שני, כינור ראשון + צ'לו, כינור שני + ויולה, כל הכלים יחדיו בנגינה סולנית המבוססת על אקראיות ואלתור. ברקע לכל התהליכים נשמע קולו של המלחין יוסף טל מסביר על התפתחות המוזיקה במאה העשרים.