נערה-פרפר-נערה
גרסה לקול, חליליות ולצ'מבלו
מחזור שירים זה הוא מיצירותו המוקדמות והוא משקף את בסוס התהוותו של ענף-הסגנון המזרחי שביצירתי: אקספרסיוניזם ווקאלי ואימפרסיוניזם מודאלי מקבלים את ביטויים בפראזות המטפסות מעלה באופן חד, באינטרלודים כליים טיפוסיים, בצירופי אקורדים היוצרים כרומטיקה שהיא תחליף למיקרוטונים בסולמות הערביים ובצורות מוסיקליות פתוחות הצומחות מתון הטקסט.
האוירה הפולקלוריסטית-סוריאליסטית, האופיינית למילות השירים, משתקפת אף בשפה המוסיקלית. המקאמאת הערביים מנוצלים כסולמות בעלי פינות מלודיות משותפות וכיוצרי פונקציונאליות הרמונית מיוחדת במינה.
יצירה זו מתאפיינת בעושר גרסאות: ניתן לבצע אותה בשלוש שפות (אנגלית, עברית, ערבית) ובגרסאות ליווי שונות, אשר תמוך יש להבחין בהן אחד משני כיוונים: מזרחי או מערבי.
גרסה זו מיועדת לזמרה בעברית עם ליווי בכלי רנסנס, אשר טכניקות הנגינה בהם תואמות להפליא את המוסיקה המזרחית: צליל הצ'מבלו מתקרב אל צליל הלאוטה (ומכאן הקשר אל העוד הערבי) על-ידי תוספת צלילים והכפלת אוקטבות בתנועה מהירה, ואילו החליליות מבצעות רבעי טונים וגליסנדי בדומה לחליל-הרועים (הנאי הערבי). משפחת חליליות הרנסנס מיוצגת על-ידי שלושה כלום שונים (חליליות סופרן, אלט וטנור) - בהתאם לרוח הנדרשת בכל שיר. שפתו המוסיקלית-אמנותית של המחזור, אשר נוצרה בהשראת הפולקלור המזרחי, משתקפת היטב בגרסה זו, אשר נותנת ככלל ביטוי לחדירתם-חזרתם של כלי רנסנס אלה אל תוך מוסיקת המאה ה20-. הגרסה מוקדשת לשלישיית מודוס ויונדי: גילה אברהמסון-סופרן, נעמי רוגל-חליליות, מריסה מצקר-צ'מבלו ופסנתר. השלישייה נוסדה בחיפה ב1987-, והיא מרבה לבצע הן מוסיקה עתיקה והן מוסיקה עכשווית בארץ ובחו"ל.
את המילים ליקטתי מתוך השירה המודרנית בלבנון ובסוריה שהתוודעתי אליה תוך כדי לימודי אצל פרופ' ששון סומך באוניברסיטת תל-אביב בשנים 1973-1970. יצרתי חוט דרמטי המקשר ביו ארבעת השירים שבחרתי: בשיר הראשון מתבטאת בדידותו של אדם, אשר בנה לו מחילת עפר בתוך המדבר; בשיר השני בדידות זו הופכת לסבל נדודים של אדם, שאינו מוצא לו מנוח ונזרק לכל עבר. בשור השלישי המצוקה בשיאה - אדם איבד את אפיק חייו, הוא עומד על סף הטירוף ומחפש ולו רק מסמר להיאחז בו. השיר הרביעי הוא השקט שלאחר הסערה, המביא את שביב האופטימיות, והוא מושר על-ידי הזמרת ללא ליווי, כבמעין חלום. רק כשסיימתי את מלאכת ההלחנה גיליתי כי בשלושת השירים הראשונים מופיעה המילה "מדבר".
ציפי פליישר