יוסף פלס

ארבעה עשר קטעים קלים

לפסנתר
יוצר :
יוסף פלס (מלחין)
מספר קטלוגי : 380
שנת כתיבה : 1972
משך היצירה : 13 דקות
פרקי היצירה :
  • הרהור בצורת קו
  • הברות
  • בהבעה תמהה
  • פראזות קטועות
  • מנגינה עממית עם ליווי
  • כהרף עין
  • הרמוניות מתוקות, הרמוניות מרות
  • ללא כותרת
  • ארבע התחלות שונות וסיום עם טוניקה מנומנמת
  • הזכרות בציפור
  • דפים מקריים
  • שינה משונה
  • ליצן?
  • דממות דקות ועבות
קושי : 2
דידקתי
פרטיטורה
46.00 

אודות היצירה

היצירה חוברה במסגרת הקורס של פרופ' אריה ורדי למתודיקה של הוראת הפסנתר באקדמיה למוסיקה בתל-אביב,

והיא מיועדת לשנים החמישית והשישית בלימוד הפסנתר. הקטעים סודרו פחות או יותר, לפי דרגת הקושי.

רוב הקטעים כתובים בשיטה סריאלית חופשית, אך אין כוונה שהיצירה תשמש מדריך להכרת שיטת חיבור זו. השיטה היא כאן רק אמצעי לביטוי אישי, ובעזרתה ניסיתי לחבר פיוטים צליליים קטנים, השייכים באופיים לעולם הילדות וביחוד - לעולם הילדות שלי. יחד עם זה מוצגת בחלק מן הקטעים בעיה מסוימת – מוסיקלית או טכנית, שלפעמים הכותרת מצביעה עליה. כך למשל מוקדש מס' 1 לבעיה של נגינת קו מלודי ופיסוקו הנכון. בקטע מס' 2 יש היכרות עם אפשרויות הגיוון של השימוש בטונים עיליים. במס' 4 הבעיה היא ביצוע של פראזות קצרות ושבורות במעין דו-קוליות. במס' 5 – נגינת מלודיה ביד שמאל וכן האזנה למנגינה טונאלית על רקע הרמוני אטונאלי. במס' 6 – מלבד הבעיה הטכנית של 'זריזות' – קו מלודי מקוטע במנעד רחב. במס' 7 – הפניית תשומת הלב לקשר בין הרמוניה, גוון ודינמיקה. מס' 12,9 ו-14 מוקדשים להאזנה לדממות. מס' 11 הוא תרגיל באלתור חופשי למחצה.

מטרות מתודיות המשותפות לכל הקטעים הן פיתוח הדמיון של התלמיד והקניית דרך נגינה אקספרסיבית בהתאם לאופיים של הקטעים ולמבנים האסימטריים שלהם.

יוסי פלס


יצירות נוספות של היוצר

יוסף פלס
לפסנתר
פרטים נוספים

יצירות לאותו הרכב

נועה גיא
לפסנתר
פרטים נוספים
ארטור גלברון
לפסנתר
פרטים נוספים
יחזקאל בראון
לפסנתר
פרטים נוספים