בטי אוליברו

מים רבים

לקול אישה, תזמורת קאמרית ואלקטרוניקה
יוצרים :
בטי אוליברו (מלחינה)
מתוך סדר "הושענות" (מחברת)
מספר קטלוגי : 8748
שנת כתיבה : 2023
משך היצירה : 14 דקות
תזמור : 2/picc/a-fl,2/e-hn,2/cl-picc,b-cl,2/d-bn - 2,2,0,0, perc(1), midi keyboard, pno & str
שפה : עברית
טרנסליטרציה : כן
פרטיטורה
120.00 

אודות היצירה


היצירה "מים רבים" היא גרסה מחודשת של יצירה לסופרן ותזמורת שנכתבה על ידי בשנת 2000. החלק התזמורתי של היצירה המקורית נערך מחדש, הורחב ואף שימש חומר גלם למוסיקה אלקטרו-אקוסטית שנוספה לפרטיטורה. התוספת של המוסיקה האלקטרונית ביצירה נהגתה כסוג של הדהוד מטאפורי, כקולות המשוחחים ביניהם ומשקפים, כמראות דמיוניות, את המוסיקה שמנגנת התזמורת.

היצירה נכתבה בהשראת פיוטים מסדר ״הושענות״, הנאמרים בימי חג הסוכות. הקריאה 'הושענא' החוזרת ונשנית בפיוטים עתיקים אלה, נאמרת כמענה אחרי כל חרוז או קטע מהתפילות המבקשות על כוחות העולם, כמים וכאש, על ברכת היבול, ועל הצלה מהמזיקים לחקלאות ומאסונות הטבע. כל אלה מופיעים בצד שירי הלל ליופיו של בית המקדש.

פיוטי ה'הושענות' בנויים בעיקר כצרופי מילים וביטויים החסרים, כמעט לחלוטין, משפטים מורכבים. המשפטים חסרי הפעלים והתארים, נקראים בעיני כמעין שפת סתרים, כאוסף של 'מסרים מוצפנים'. ואכן מדובר בשירה המצפינה רבדים שונים של משמעויות מן הספרות הקבלית, המקראית, התלמודית והמדרשית. הטקסט תמציתי ביותר, טעון אך לא פתוח ועם זאת, שזור הקשרים ומקרין מורכבות. בכל קבוצת ביטויים שולטים עיצור או הברה אחת והחריזה הנוצרת כתוצאה מכך, לפרקים, אינה סימטרית במשקלה.

בקריאה שוטפת של הפיוטים, ללא הכרה ומודעות למדנית למראי המקומות ולפרושים השונים, מתקבלת חוויה מוסיקלית מיוחדת ועצמאית. בקוראי את פיוטי ה'הושענות' מתוך כוונה להלחינם, נראה היה לי הכרחי להניח לעיצורים ולמקצבים שבהם להישמע. העדפתי, לפיכך, בשלבים הראשונים של הכתיבה, להיעזר בתעתיק הלטיני של הטקסט כדי להתנתק ממשמעותו המילולית-ספרותית, ובאופן זה להיחשף אל המסר המוסיקלי הטהור הטמון בו. חשתי כי מן המוסיקה העולה מהעיצורים ומהמקצבים שבטקסט, וכן מן הצמצום והתמצות שבו, בוקע כוח פנימי עצום. טקסט מסוג זה, כך הבנתי, אינו יכול להיות מושר בצורה מקובלת. המוסיקה שנשמעת מפיוטים אלה, כתוצאה מסוגי העצורים וההברות הנבחרים שחוזרים בו ויוצרים חרוזים ומקצבים לא סימטרים, הובילה אותי יותר לכיוון של כתיבה לקול ה'מדבר' או 'קורא' אך איננו 'שר' על פי מובנה המקובל של המילה. לפיכך, החלטתי להגביל ולצמצם את הקווים המלודיים ואת המהלכים ההרמוניים ולעצב את היצירה כולה (ולא רק את התפקיד הקולי) לאור דימוי מוסיקלי רצ'יטטיבי, כקולו הקורא של הפייטן הנושא באמתחתו מעט מילים עטויות סוד, טעונות ברבדי רבדים של משמעויות וזיכרונות.


יצירות נוספות של היוצר

בטי אוליברו
לתזמורת קאמרית ואלקטרוניקה
פרטים נוספים
בטי אוליברו
לפסנתר ואלקטרוניקה
פרטים נוספים
בטי אוליברו
לשלושה קולות נשיים, כלי הקשה, נבל, ויולה וצ'לו
פרטים נוספים