אמריליו מוני

אמריליו מוני

מוֹני אָמָרִיליוֹ (נולד ב-28 בינואר 1932 בסקופיה, ממלכת יוגוסלביה) הוא מלחין ומעבד מוזיקלי ישראלי, שרבים משיריו הפכו לנכסי צאן ברזל בזמר העברי. חתן פרס אקו"ם על מפעל חיים (2004) ופרס משרד החינוך והתרבות על מפעל חיים (2005).

בגיל שש החל אמריליו ללמוד נגינה בכינור. בינואר 1948 היגרה משפחתו לצ'ילה והתיישבה בבירה סנטיאגו, שם הצטרף אמריליו לתנועת "השומר הצעיר". באותה תקופה כבר ידע לנגן באקורדיון, ויחד עם לימוד נגינה בכינור, החל ללמוד קומפוזיציה ולכתוב יצירות מוזיקה קלאסית. באותה תקופה הופיע עם ידידו לאון שידלובסקי (בעצמו מלחין ולימים פרופסור באקדמיה למוזיקה על שם רובין בתל אביב) – הוא בכינור ושידלובסקי בפסנתר, ולעיתים בלוויית מקהלות וריקוד – כדי לגייס תרומות למפעלים ציוניים. במאי 1952 עלה לישראל עם גרעין "השומר הצעיר" מצ'ילה, לקיבוץ מרחביה. הוא נשלח מטעם הקיבוץ ללמוד קומפוזיציה ומוזיקה בסמינר אורנים אצל אבל ארליך, ואחר-כך למד מוזיקה אצל עדן פרטוש באקדמיה למוזיקה בתל אביב. 

לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה היה במשך 21 שנה מורה למוזיקה בקיבוץ עין כרמל. בנוסף הדריך להקות צבאיות ומקהלות ועבד כמעבד מוזיקלי.

בשנותיו הראשונות בארץ כתב אמריליו יצירות קלאסיות – רפסודיות לכינור, מונולוגים לחליל ולצ'לו, קונצ'רטו וסוויטה לתזמורת. חלק מיצירותיו בוצעו והוקלטו ב"קול ישראל". ב-1961 החל להלחין שירים לזמר העברי. הראשון מהם היה "עלי גנים" ליהודה הלוי, שביצעו שמעון בר ונחמה הנדל בפסטיבל הזמר והפזמון השני. שירים אחרים שלו בוצעו בפסטיבלים על ידי גדולי המבצעים, בהם יהורם גאון, שושנה דמארי, רבקה זוהר, ששי קשת, דורית ראובני, שלמה ארצי ועוד. השיר "רקפת", שהלחין ועיבד למילותיה של תלמה אליגון רוז, זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון 1977, בביצועה של רוחמה רז.

בשנת 1969 חיבר עבור אלבומה של חוה אלברשטיין משירי רחל את לחני השירים "שי", "יונתן" ו"בגני נטעתיך". בשנות השבעים עבד רבות עם הלהקות הצבאיות ויצר כמה מלהיטיהן הגדולים.

אמריליו כתב גם לחנים לשירי ילדים, בהם "מעבר לים", "פרח עציץ" (שניהם למילותיו של חיים נחמן ביאליק), כל שירי האלבום "שירי ערש", מ-1981 של יהורם גאון ועוד רבים וטובים. אמריליו הלחין גם שירים לפסטיבל המשוררים לילדים ב-1972. ב-1971 חיבר את המוזיקה לסרט" פישקה במילואים" וב-1972 חיבר את המוזיקה לסרט "נחצ'ה והגנרל".

בשנים 1975-1978 עבד כמנהל המוזיקלי של סדרת הטלוויזיה לילדים" טלפלא," ובשנת 2001 הלחין ועיבד מוזיקלית את הסדרה "נימי נים" בערוץ הילדים ובערוץ "הופ".

בשנת 1996 התרכז בפרויקט הלחנה של שירי המשוררים נתן זך, יהודה עמיחי, דליה רביקוביץ ולאה גולדברג, שמשיריה כבר הלחין בעבר, והמפורסם מהם הוא "בארץ אהבתי". מאז שנות ה-90 משתף מוני אמריליו פעמים רבות פעולה עם סופרת הילדים מיריק שניר. משיתוף פעולה זה יצאה בין השאר קלטת השירים לפעוטות "גם אני רוצה חיבוק" בביצועה של יהודית רביץ.

בשנת 2004 הופיע אמריליו במופע חדש משיריו בשם "מוני וחברים", בביצועיה של דגנית דדו.

ארכיונו שמור במרכז למוזיקה של הספרייה הלאומית.

מתוך ויקיפדיה

 

צרו עימנו קשר!
פנו אלינו כאן